donderdag 1 juni 2023

1 Juni. Op naar Tallinn

Beheerst rustig op Schiphol. Veel reislustigen te Schiphol maar vooral bij Tui. Na 2 uur vliegen sta je ineens buiten in Tallinn (Estland) waar een taxichauffeur je met naam en toenaam staat op te wachten om naar hotel St. Barbara te gaan. Daar is niks mis mee en het ligt dichbij de oude stadskern. Hier is het 11°C, toch maar goed dat ik veel warme kleding bij me heb!
Hotel St. Barbara
+372 640 0040
Intussen is hier heel veel anders dan thuis en toch weer niet: het voelt "russisch"/scandinavisch maar het werkt west-europees. Gewoon met pin betalen, met engels kom je heel ver maar van je mensen om je heen versta ik echt niks. 
Van de middagwandeling voeg ik wat prenten toe:
Das war einmahl
Én straalkachels én plaits om
Nieuw ingericht Vrijheidsplein
Op een markt probeer ik de app SayHi uit en zowaar, die werkt. Gesproken Lets naar Nederlands en omgekeerd.
Zo deden ze dat al jaren.
Europa, steeds weer in top.
Heel veel nieuw naast oud. Mooi! Voor mij mag het zo blijven.
Nog een bijzondere plek: het maritiem museum https://g.co/kgs/13bm7c
Nog uit de tijd van tsaar Peter, een supergrote betonnen hangaar, gebouwd om watervliegtuigen beschutting te bieden.
Telkens weer mooie contrasten tussen voorbije tijden en moderniteiten. Het ziet er naar uit dat die oude restanten ook gewaardeerd blijven worden en dat doet me plezier.
Ik eet 's-avonds lekker Elk. Het háált het niet bij gisteren met Tom in Haarlem maar het beest is wel hier "uit lokaal bos". Morgen verder kijken, o.a. bij een folkfestival dat hier losbarst.

Mooi eerste begin van mijn trip.

2 opmerkingen:

  1. Je bent er al ?
    Daar hebben wij een paar weken zeilen voor nodig !
    Veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan heb je de wind fors tegen maar word je gastvrij ontvangen. Goede reis, binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen