donderdag 1 juni 2023

13 Juni. Op naar eindstation Vilnius

Nog een paar plaatjes van Tiki Inn als afscheid van een goed, hartelijk verblijf in een schitterende omgeving.
Mijn laatste ontbijt hier verzorgd door Audra Tiki,
en wat voor een.
Zelfs Woefy, een kanjer van een NewFoundlander, is al aan me gewend.
Er wordt een flinke groep nieuwe gasten verwacht, die komen o.a.  hier te liggen. Gezellige boel gaat dat worden. So far was ik de enige.
Mij werd geadviseerd op de route naar Vilnius even aan te gaan bij het dorpje Labanoras. Inderdaad vol authentieke huizen, zoals dit plekje om koffie te drinken.
Deze mevrouw vertelt me in haar beste Duits dat haar moeder hier woonde, nu komt ze schoonmaken want ze gebruikt het als zomerverblijf.
Ik vind ze mooi.
Onderweg indicaties dat hier ergens verschrikkelijke dingen zijn gebeurd met partizanen. Tja, een deel van de historie dat niet wordt verstopt, gelukkig.
Tot nu toe sprak ik weinig over de mooie vogels. Dit was er een jammer-dan-exemplaar van. Die andere waren me gelukkig in de regel te snel af.
In een volgend dorp, Molėtai, een luid en duidelijk teken van solidariteit met Ukraïne.
Ik ga hier proberen te lunchen.

Mijn tafelgenoot eet Cepelinai. Mij niet gezien. Lijken me klözen o.i.d.
Nóg een teken van vroeger leven.
En dan sta je ineens in Vilnius na zo'n 100 km gereden te hebben.
Wat een verschil. Handig zo'n lijstje uit een boekje want echt, ik zie door de bomen hier het bos niet. Ongelofelijk veel kerken in de oude stad. Niet allemaal even mooi. Maar als je hier tegenaan loopt:
Dan voel ik me in Beieren.
Of hier, waar de Staats Opera repeteert. Schitterend! VIDEO
Steeds een overtreffende trap.
Het is me nu teveel om op te sommen. Nou vooruit, nog eentje dan:
De ambassade van Belarusse, onderaan afbeeldingen van slachtoffers als protest tegen de inval in Ukraine.


Ik ga een slaapmutsje halen, en bellen met schoondochter Lucia want zaterdag ga ik de familie weer zien. Een goed plan!

Al met al heb ik 2170 km gereden, best veel eigenlijk.
Thuis doe ik daar een jaar over :-)

Morgen verder de stad verkennen, de auto laten inleveren en zorgen dat ik daarna in de daarop volgende vroege ochtend tijdig kan gaan vliegen....























Geen opmerkingen:

Een reactie posten